I MAZURSKI EKOPATROL!

W dniach 5-6 sierpnia 2015 r. Fundacja Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich zorganizowała I Mazurski Ekopatrol. Wspólnie z wolontariuszami sprawdzaliśmy, jaki tak naprawdę jest dziś stan mazurskich jezior i ich nabrzeży.  Zajęliśmy się głównie trzema zagadnieniami: czystością naszych jezior i nabrzeży, stanem zarybienia oraz bezpieczeństwem na wodzie. Temu służyły dwa rejsy z udziałem wolontariuszy i przedstawicieli różnych służb pod czujnym okiem kamery TVP Olsztyn.

5 sierpnia statkiem „Bosman” Pana Mirosława Gostomskiego wyruszyliśmy z Giżycka w kierunku Węgorzewa, po wizycie w Centrum Koordynacji Ratownictwa Wodnego Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, gdzie m.in. dowiedzieliśmy się o działalności centrum i o przewidywanej pogodzie na ten dzień… 33 stopnie w cieniu(!). Już na Jeziorze Niegocin spotkaliśmy strażaków na ćwiczeniach. Podczas patrolu towarzyszył nam ratownik Mazurskiego Pogotowia Ratunkowego Pan Tomek Kurowicki, który mówił o bezpieczeństwie na wodzie. Pierwszym przystankiem był Ośrodek Gwarek na Pięknej Górze, gdzie wolontariusze obserwowali, jak aktywnie można spędzić wakacyjny czas oraz wysłuchali krótkiej lekcji w ramach „zielonej szkoły” na temat walorów Regionu Wielkich Jezior Mazurskich i ryb żyjących w naszych jeziorach. O jeziorach opowiadała Pani Marzena Burzych z Fundacji, a o rybach Pani dr Bożena Szczepkowska z Instytutu Rybactwa Śródlądowego. W „Gwarku” mieliśmy jeszcze superatrakcję: wspólny taniec i zabawy cyrkowe przygotowane przez szefową Ośrodka Panią Anię Haszczyn.

Następnie udaliśmy się do Ośrodka Zatoka Kal na pyszne kiełbaski z ogniska, które zafundował nam dyrektor Ośrodka oraz opowiedział nam też o kulturze zachowania na wodzie i nad wodą, podczas gdy wszyscy odpoczywali w cieniu na łonie natury. Następnie odwiedziliśmy Ośrodek Szkolenia „Róża Wiatrów”, gdzie uczestnicy rejsu dowiedzieli się, jak zostać żeglarzem i czego można się nauczyć na kursie żeglarskim. Spotkaliśmy również jacht, którego załogę nasi młodzi wolontariusze przepytali z posiadania niezbędnego wyposażenia, takiego jak np. gaśnica, apteczka czy kapoki. Padły również pytania o to, co żeglarze robią z odpadami z jachtu. Wolontariusze stwierdzili, że przepytywani żeglarze mieli na jachcie wszystkie potrzebne elementy wyposażenia. W drodze powrotnej spotkała nas niespodzianka (!) w postaci kontroli przez Panów Inspektorów z Urzędu Żeglugi Śródlądowej. W naszym rejsie towarzyszyła nam również Pani Joanna Berk z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z Olsztyna. O godz. 17.00 wróciliśmy do Giżycka zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi.

6 sierpnia natomiast wyruszyliśmy z Rynu i popłynęliśmy na południe, w okolice Mikołajek. Wcześniej jednak Pan Dariusz Leczycki oprowadził nas po ryńskiej Ekomarinie – jednej z kilku, które powstały ostatnio przy szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Można tam mi.in. pozostawić śmieci i nieczystości
z jachtów. Na Jeziorze Mikołajskim przyglądaliśmy się pracy Panów Inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska Delegatury w Giżycku - podczas pobierania próbek wody. O szczegółach dowiedzieliśmy się od Pani Kierownik Sabiny Kirson oraz Pani Heleny Wróblewskiej z Delegatury WIOŚ w Giżycku. Następnie odwiedziliśmy Stację Hydrobiologiczną w Mikołajkach Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, gdzie Pani prof. Jolanta Ejsmont – Karabin wraz z Panią doktor opowiedziały nam o pracy Stacji i wykonywanych tam badaniach. Następnie udało nam się porozmawiać z wędkarzem o tym, co wolno, czego nie, jakie pozwolenia trzeba mieć i kiedy najlepiej łowić ryby. Tym razem w rejsie uczestniczyła z nami Pani wicemarszałek województwa Wioletta Śląska – Zyśk. W drodze powrotnej czekała nas wszystkich niespodzianka, ponieważ do kontroli zatrzymała nas Policja Wodna. Sprawdzono trzeźwość kapitana statku oraz wszystkie niezbędne dokumenty. I w końcu – w świetnych humorach wróciliśmy do Rynu.

Podczas dwóch dni Ekopatrolu dzieci i młodzież – wolontariusze, także wiele się nauczyli. Pracownicy Fundacji przygotowali dla mnóstwo atrakcyjnych zajęć , była np. nauka gatunków ryb żyjących w jeziorach, badanie wody z jezior pod mikroskopem, tworzenie rybek z masy solnej, czy quiz podsumowujący zdobytą wiedzę.

Całość podsumujemy w Giżycku, 16 sierpnia w ramach telewizyjnej Akcji Lato (relacja na żywo od godz. 17.30 do 18.30). Wszystkich serdecznie zapraszamy na Plażę Miejską w Giżycku od godz. 17.00 – Fundacja Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich przygotowała dla dzieci różne fajne zabawy i konkursy z nagrodami!

Wszystkim wolontariuszom oraz prelegentom i przedstawicielom służb , właścicielom i szefom miejsc, które odwiedziliśmy, a także załodze statku oraz telewizyjnej ekipie TVP Olsztyn serdecznie dziękujemy!

Uwaga! Reportaże z naszej wyprawy, które będziemy wykorzystywać w pracy z dziedziny edukacji ekologicznej można obejrzeć 17 i 18 sierpnia o godz. 19.00 na antenie TVP Olsztyn.

Przedsięwzięcie zrealizowane w ramach Mazurskiego Centrum Edukacji Ekologicznej  z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.